Ada apa dengan buku merah?

By Raihana - Jumaat, Januari 09, 2015

Assalamualaikum...

Hi new journey :)
All this while we all know buku merah/pink is specifically for mom-to-be (pregnant woman). Tapi apa ada dengan buku merah ni?

To be honest, dah 7 months ni I never know what is actually this book is work for. Ingatkan setakat buka buku dekat klinik kerajaan sebagai syarat sebenarnya. But, meleset betul pemikiran tu. In my personal opinion, buku ni bukan takat rekod kesihatan untuk bakal-bakal ibu, tapi macam-macam bahan ilmu dalam tu. Lagi-lagi untuk first mom-to-be macam I yang sememangnya takde experience ni.

First half pages memang untuk menjadi panduan nurse or pakar perubatan untuk rekod kesihatan kita everytime kita check up dekat kerajaan. If korang intend nak buat dekat klinik luar taknak pergi klinik kerajaan (macam kita ni haa), rekod-rekod ni masih boleh digunakan oleh doc from private clinic/hospital.

And as a mom-to-be, korang boleh rekodkan kesihatan korang dalam buku ni. Bukan kesihatan sangat lah, korang boleh rekodkan movement baby korang dalam buku ni. Ada few pages ready in this book untuk korang bhat rekod dan dari sini doc korang akan nilai and consult korang pasal activity baby korang. Biasanya dalam 6 bulan ke atas korang dah dapat rasa pergerakan baby. And rekod yang bagus bila baby anda bergerak lebih dari 10 kali sehari. Okay, yang ni pun I baru tahu sendiri. Doc dekat hospital takde advise pun. Sedih kan?

Bukan tu je, buku ni penuh dengan info berkaitan your pregnancy progress. Contohnya simptom-simptom yang korang alami waktu hamil. Ada ditulis juga sebab dan cara atasinya. Sungguh efficient kan! Jangan amik mudah sebab doc korang tak semestinya advise korang all those things. So kita ni pun kena rajin-rajin membaca untuk menambah ilmu.

Aktiviti senaman pun ada tau jangan terkejut pulak! Ada info-info senaman yang sesuai untuk kita secara berperingkat dari first trimester till last trimester. Jangan memandai buat aktiviti tah pape yang kita tak tahu risiko untuk kita nanti. Jangan berani angkat beras 10kg tu pulak!

Post-natal care or berpantang pun ada tau dalam buku ni. Memang complete! Rajin-rajin lah membaca ye.


  • Share:

You Might Also Like

1 ulasan

  1. hehehe buku merah yang cT tahu pasprt aje heheh

    BalasPadam