Pembelian secara ansuran tanpa penggunaan credit card dengan AKULAKU

By Raihana - Isnin, Oktober 17, 2016


Assalamualaikum...

Terasa nak review dan share pulak pasal entri ni. Kenapa review dan share? Sebabnya kita dah mengalaminya sendiri.

Okay, korang pernah tak beli anything secara ansuran? Jangan libatkan pembelian kereta dan rumah la sebab tu dah consider di luar kategori. Huhu. Contohnya korang nak beli furniture ke, smart phone ke, gadjet ke, TANPA menggunakan sebarang credit card? Susah kan nak jumpa retailer yang menjual barang tanpa pre-auth korang punya credit card?

Okay, mai sini kita nak share, ada satu apps namanya AKULAKU, merupakan apps yang menjual segala barangan secara online dan boleh dibayar secara ansuran. Caranya senang saja, korang perlu install apss AKULAKU di Android/Apple Store. Sesudah install, korang perlu mendaftar akaun korang.

AKULAKU bukan menjual secara ansuran saja, korang juga boleh beli secara terus/full payment. Kalau full payment lagi jimat. Pembelian tanpa ansuran ni hanya memerlukan korang membuat bayaran muka yang minima saja. Banyak vendor dalam apps AKULAKU ni and mostly trusted, so kemungkinan harga barangan untuk setiap barang berbeza walaupun jenis dan model tu sama. Korang just kena pandai survey harga saja.

Untuk membuat pembelian secara ansuran, memerlukan korang berdaftar dengan pihak AKULAKU. Bukan daftar akaun baru, guna existing akaun korang, just apply untuk ansuran sahaja. Korang hanya perlu isi details korang beserta IC & Payment slip. Semuanya korang boleh upload dalam apps ni. Tak perlu nak email. Lepas korang submit application tu, dorang akan call dalam masa 2-3hari untuk verify. Kena ingat, dorang juga akan call emergency contact korang untuk verify. Make sure emergency contact korang tu adalah orang terdekat. Btw, untuk yg ragu-ragu nak bagi copy IC pada AKULAKU, korang boleh cross kan IC korang tu dulu sebelum upload and submit application installment tu.

After AKULAKU dah approved application korang, which is amik masa dalam 3-4 working days, korang boleh check under 'Bil', dekat situ akan ada kredit berapa korang akan dapat untuk buat pembelian ansuran. Biasanya kredit ni based on korang punya gaji juga. Kredit ni adalah harga pembelian maksimum korang boleh beli. Contohnya haritu waktu kita beli  kita dapat kredit more than RM2000++, and harga kita beli phone kurang dari kredit, so kira kita ada balance kredit tu lagi.


Ni homepage apps AKULAKU.


Boleh search barang yang korang nak cari. Banyak katergori. Phone, Laptop, Gadjet, Fashion etc. Korang pun boleh search by brand juga.



 Dekat sini, korang boleh nampak harga yang ditawarkan. Boleh nampak harga untuk full payment dan ansuran. Btw, harga yang color merah tu adalah untuk bayaran muka.


Bila korang dah klik dekat barang yang korang minat tu, korang boleh tengok full details eg. spec, harga untuk bayaran penuh dan ansuran. Kalau berkenan boleh klik 'Puchase Now' or 'add chart' dulu.

Cara Pembayaran
Cara pembayaran ni korang tak perlu risau. Apps AKULAKU ni amik segala jenis pembayaran jenis online. Boleh guna online transfer, credit card (kalau nak) ataupaun paypal. Online transfer pun support segala bank yang ada dekat Malaysia ni. Setakat Maybank, CIMB memang ada lah.


Bila korang dah confirm purchase, history pembelian korang akan ada dekat 'Tempahan Saya' ni. Korang boleh tengok status melalui sub-tab yang ada dekat situ. Menunggu means, order korang dalam process oleh vendor. 'Dihantar' means order korang telah dihantar oleh vendor untuk pengeposan dan dalam process penghantaran. 'Diterima' maksudnya korang dah terima barang tu dengan selamat. Korang kena confirm bila barang yang korang order dah selamat sampai.

Macam mana nak tahu deadline bayaran bulanan tu? Kebiasaannya AKULAKU akan tetapkan tempoh untuk pembayaran balik pada 7hb setiap bulan. Korang akan sentiasa dapat notification dari apps ni menyatakan tempoh pembayaran korang sudah hampir. Kalau korang termiss bayar, adalah interest dikenakan.

Apps AKULAKU ni macam konsep LAZADA and 11street tempat yang kita biasa shopping juga. Dorang adalah 3rd party yang uruskan, dan barang akan dipos oleh vendor-vendor yang berdaftar. So, kena rajinkan mencari harga yang murah dan sesuai dengan kehendak korang. Apps ni sesuai la untuk korang yang tetiba ada contingency issue berlaku, tak nak pakai duit cash nak beli barang yang mahal. Reason kita guna apps ni sebab untuk beli phone, sebab phone dah selamat kena tetak dengan Amani. Hehe.

Okay, tak nak cakap banyak. Just follow these steps kalau nak daftar. Please key in this 'kod rujukan' waktu mendaftar ya. Lagi jimat gunakan kod bawah ni kalau korang nak beli barang. Dapat diskaun voucher taw. Selamat mencuba :)

Apps:
AKULAKU

Kod Rujukan:
VJB38

Website:
www.akulaku.com

Buat yang nak contact AKULAKU boleh refer no contact dorang dekat bawah ni ya. Memang kadang-kadang susah nak go through line, tapi boleh je reach customer service dorang.
Customer support
+603-2260 3660 (English, Bahasa and Chinese)
EMAIL: cs.my@akulaku.com

Business Development
info.my@akulaku.com
merchant.my@akulaku.com

Office Hours
Monday-Friday: 9.00am to 6.00pm

Office Address
Suite 3B-20-7, Level 20, Block 3B,
Plaza Sentral, Jalan Stesen Sentral 5,
50470 Kuala Lumpur.

Update 2017: Saya dah habis installment selama setahun dgn AKULAKU bulan Sept 2017. Last year beli phone Huawei dgn trusted merchandiser. Alhamdulillah, semuanya dah settle. Credit pun dah penuh balik, boleh buat installment lain kalau nak :)

Update 2018: Saya ada buat pembelian phone kedua dengan menggunakan AKULAKU. Alhamdulillah...barang sampai dalam masa seminggu. Kalau agak tak yakin, lepas purchase bayar deposit akan ada nama seller, boleh call seller untuk check status barang. Seller yg saya beli ni kedai dia sangat stabil. Barang saya agak lambat sampai ke tangan saya sebab masalah GDEX. So at last saya terpaksa collect barang sendiri dekat GDEX branch sebab tak nak barang overstay sabtu dengan ahad dekat branch. Pembelian kali kedua ni ansuran selama 9 bulan saja. Saya gunakan maximum credit yg ada sebab harga barang lagi mahal dari credit yg AKULAKU bagi, jadinya deposit saya kena bayar mahal sikit.

p/s: Saya dah tak dapat nak reply all the comments in this entry sebab ade few comments from reader and dari sy sendiri tak keluar dlm entry ni. Tak tahu kenapa. Boleh email saya cik.raihana@gmail.com kalau nak tanya berkaitan mengenai service AKULAKU or boleh go through read my entry and comments from others as well :)

  • Share:

You Might Also Like

217 ulasan

  1. Biase barang berapa hari baru smpai?!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam 3-4 hari juga, depends on merchandiser. Tak lama sangat nak tunggu. Yang lama nak tunggu tu bila kita buat installment, process nak lulus oleh AKULAKU amik masa 2-3hari utk verify. Bila dah approve, kita dah start purchase barang, biasanya tak lama dah nak tunggu. Dorang akan update dalam apps status pembelian.

      Padam
    2. Kalau student boleh ke...ta de slip gaji

      Padam
    3. boleh tpi limit dia 1.5k ... kena masukkn gambr kad pelajar

      Padam
    4. if kita takde form letter from college still bole apply ke?

      Padam
  2. Balasan
    1. saya tak igt dorang guna courier apa. tp lain merchandiser, mungkin guna lain pny service courier.

      Padam
  3. Klau beli ansurans kn..brg tu kte dpt terus ke atau dpt lpas full pyment?

    BalasPadam
    Balasan
    1. barang dpt lepas kita buat downpayment (kalau purchase installment). Tp tiap bulan kena bayar installment sebelum 7hb ya :)

      Padam
  4. Klau beli ansurans kn..brg tu kte dpt terus ke atau dpt lpas full pyment?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dapat terus.. baru2 ni beli vivo v5... 4 hari dah dapat

      Padam
    2. Tahniah The Red Sullivan Kim...dah sambar :)

      Padam
  5. hye cik,bukan cik lagi ni..dah mom kan..huhuhuhu

    BalasPadam
  6. had ansuran sye ad 1030 tp nk pki mcm mne yer?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak silap saya encik boleh beli barang ikut harga had ansurans tu. means total harga barang yg encik nak beli. ansurans bulanan ikut setiap barang. tp pendahulan tu mesti kena bayar dulu.

      Padam
  7. Kalau beli hujung bulan then bayaran pertama jatuh bulan depannya ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau beli hujung bulan, then dah kena bayar awal bulan depannya tu pulak. Tak silap saya macam tu sebab due payment setiap 7hb. Jadi agak rugi, so kalau nak beli better beli after 7hb tu.

      Padam
  8. Kalau beli hujung bulan then bayaran pertama jatuh bulan depannya ke?

    BalasPadam
  9. maaf saya nak tya sebb saya kurang faham tentang discription tu...nak isi apa...huhuhu..1st nak try...xtau cara nak isi form...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry nak tny utk isi description apa ya? form registration acc ke form utk apply installment? Kalau untuk installment boleh check bahagian 'Peribadi' dekat situ ada step utk buat installment. Biasanya dia akn request details nama kita, IC, copy IC, payment slip dengan company details. Emergency contact pun dorang akn minta.

      Padam
  10. maaf saya nak tya sebb saya kurang faham tentang discription tu...nak isi apa...huhuhu..1st nak try...xtau cara nak isi form...

    BalasPadam
  11. terima kasih kak, penyelamatku hahahah. hari tu beli ps4 sudah cukup bajet nk tambah tv tapi lain plk, kete rosak terkuburlah tv tu. mujurlh terjumber blog akak ni.thx bnyak2 yer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe, sekadar sharing benda interesting yg masih baru dkt Malaysia ni. Apps ni sangat membantu utk hal2 yg kita tak dapat elak :)

      Padam
  12. Balasan
    1. Im afraid cant do that, cause have to snap from apps, but you can try upload and edited for cross IC.

      Padam
    2. Cross ic?? Maksudnya apa tu cross??

      Padam
  13. ic boleh cross ... i sudah try, ada lulus...

    saya ada order barang ... tunggu barang je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes, good for you. hope everything goes well :)

      Padam
  14. mcm mne nak cross ic ea ? nk cross dekt mne ? sorry bertnya , masih bru lagi .

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh edit gamba IC untuk cross. Waktu nak submit tu cuba upload gambar dah edit.

      Padam
  15. nk cross dekt gmbar ic or no ic or alamat dekt ic ea ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa cross dkt corner kad tu. mcm bank slalu buat. hihi.

      Padam
    2. Maksud crosa ni macam mana ya

      Padam
  16. Riba itu umpama mengangkat pedang untuk menentang ALLAH swt..

    BalasPadam
  17. kl kita dah buat downpayment n nk ambik hp by hand blh x? cara nya bagaimana?
    mcm xsecure plk bab pos2 ni. tkot brg hilang, rosak atau fake

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya tak boleh. In shaa Allah merchant registered under akulaku ni boleh dipercayai. Kalo rasa kena tipu boleh je report dgn akulaku utk amk tindakan.

      Padam
  18. sis nak tanya, kalau yg byr ansurans tu brng kita dpt lepas byrn pendahuluan atau tunggu smpai habis byr bru dpt ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi sis, maaf ya lmbt. barang akan dapat lepas kita bayar deposit. then tiap2 bulan dorang akan remind kita utk bayar ansuran yg kita dah pilih tu.

      Padam
  19. lagi satu nak tanya, cross ic tu mcm mne eh ? mksudnya ap ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cross ic utk kite hadkan penggunaan ic kite utk tujuan tertentu, supaya tak salah guna oleh pihak lain :)

      Padam
  20. had ansurans tu kalau dpt 1000 mkenye brng yg ansurns tu yg rm1000 ke bwah je kita boleh byr ansur or mcm mne mksud dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye betul. kalau had ansurans Rm1000, bermakna kita boleh buat pembelian barang bawah dari Rm1000 sahaja.

      Padam
  21. sangat bagus info.. tahun lepas saya nak beli bayar ansuran tapi tak tahu macam mana.. lepas baca blog awak. saya berminat lagi nak beli sebab tahun lepas tak jadi beli hehehe.. nice info. sangat membantu untuk orang yang belum faham.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2. moga entri ni membantu pd yg memerlukan :)

      Padam
  22. Yang xde payment slip xleh la..student
    :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. student boleh je... cuma kena ready official offer letter, student id and .... tu je kot. try je apply, bole je student apply akulaku ni.. :) all the best! just for ur info, i dh buat mine last year(masa ni student lagi, skrg tgh tanam anggur).hehe n my phone pun dh setahun dh dr akulaku ni. hehe.

      Padam
    2. Ok good. Thanks for your info :)

      Padam
  23. rasanya mcm tak boleh. tak pun awk boleh guna nama org lain/family yg dah bekerja.

    BalasPadam
  24. assalamualaikum.. mcm mn nk apply ,, sy ada ctos, leh apply ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...awk boleh ikut step dlm entri sy ni. yg penting kena install apps dlm phone dulu, and apply untuk installment. sy rasa takde masalah sbb dorang akn bagi credit ikut gaji kita. tp yg pnting payment kena cantik everymonth, sbb dorang akn request ic slip kita.

      Padam
  25. salam sis nak tnya ni, payment slip sebulan or 3 bulan ye?thanks in advance...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak silap saya sebulan pun dah ok. Yang latest punya slip.

      Padam
    2. ohhh..ok2..thank u..huhuhu

      Padam
  26. akulaku mmg terbaik. beli laptop, 2 hari da smpai. instllment setahun. ni bulan terakhir. nk stalk tepon plak..kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes, sama dgn saya. buat installment beli phone pun tinggal sebulan lagi je nak settle. hope ok je.

      Padam
  27. risau bila pegi page fb dyeorang. banyak sangat komen buruk pasal akulaku malaysin dengan indonesia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen buruk pasal ape eh? so far dah setahun installment dgn akulaku xde masalah. barang pun sampai cepat je. kalo ada masalah dgn barang boleh report dgn akulaku terus. sbb akulaku ni 3rd party je yg jual on behalf of merchandiser.

      Padam
  28. Hai sis nak Tanya.. credit tu maksud nya had Kita untuk bli brg je ye? Bkn kredit yg Kita boleh guna untuk bli brg?

    BalasPadam
    Balasan
    1. credit tu yg digunakan utk beli barang. aku laku akn bg credit byk mana ikut kelayakan.

      Padam
  29. Hai sis sy dh byar pndahuluan & sekatang die tulis kt situ menunggu penghantaran dan pengesanan penghantaran.ape maksud die ye sorry bru first time buat dgn akulaku nie

    BalasPadam
  30. Hai sis sy dh byar pndahuluan & sekatang die tulis kt situ menunggu penghantaran dan pengesanan penghantaran.ape maksud die ye sorry bru first time buat dgn akulaku nie

    BalasPadam
    Balasan
    1. means barang yg awk order dalam process utk dihantar oleh merchandiser. jgn accept barang terima kalo barang belum smp. Rasanya dlm 2-3 hari barang smp da tu.

      Padam
    2. Owhh tq sis..call akulaku x dpt2 hahah

      Padam
    3. Owhh tq sis..call akulaku x dpt2 hahah

      Padam
  31. Kak, kalau kita nak buat downpayment. Misalnya takdak online banking guna atm ja macamana ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya tak boleh. Sbb dorang 100% through online. Tak pun boleh guna paypal/credit card.

      Padam
    2. Tak silap aku debit card boleh kita register dalam online..lain lah kalau tak atm kad..aku pakai bsn bayar melalui online..lagi mudah...tapi kalau nak buat online banking mudah sgt janji register no tel dlm atm..lpas tu bukan website bank dan register macam biasa kan

      Padam
    3. Tak silap aku debit card boleh kita register dalam online..lain lah kalau tak atm kad..aku pakai bsn bayar melalui online..lagi mudah...tapi kalau nak buat online banking mudah sgt janji register no tel dlm atm..lpas tu bukan website bank dan register macam biasa kan

      Padam
  32. Sis,kalo acc. Akulaku atas nama sy tp details utk Installment pakai IC ngan nama husband boleh x?? Sbb sy suri rumah xde payment slip.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry sis, rasanya tak boleh. yg apply tu adalah orang yg guna acc. so kalo nak pakai nama husband, husband kena buka acc akulaku.

      Padam
  33. Macam mana nk naikan had kredit ni? Ble buat 2 akaun tak nma yg sma?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry, sy rasa tak boleh buat 2 akaun. means 1 akaun dia ada had limit kredit kita. mungkin based on salary income kita. kalo ada 2 akaun pun mungkin had kredit tak boleh gabung. sbb nak apply installment dorang akan request copy IC.

      Padam
  34. Salam, bole tk student mcm sye ni try cara ni.........elaun blaja cume 100 ringgit je..........duit blanje kdg2 part time jual burger je......tpi nk byr ansuran pkai elaun 100.00 tu je....bole tk? Brg yg nk beli tu maybe dlm arge 1600 mcm tu la...........

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada commentator sebelum ni ckp boleh apply if student, just show official offer letter and student ID. sbb setahu sy kredit yg dorang bg maybe based on monthly salary. kalo student sy tak pasti berapa kredit yg dorang bg. as long awk byr every month ikut komitmen yg ditetapkan xde masalah.

      Padam
  35. knapa kat fb akulaku malaysia bnyak review dan feedback buruk, jdi tkut plak nak purchase kat akulaku??

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy tak tahu review apa yg buruk. so far sy dah settle byr installment dgn dorang. setahun sy buat installment, so far takde mslh. if masalah dr segi brg delay tu mungkin merchandiser fault. yg tu bole refer dgn akulaku sendiri. sy dulu dapat barang dalam 3-4hr je.

      Padam
  36. Salam..kalau da tertekan button terima tu mcm mne ea? Sdgkn sy blum terima brg nya lagii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya takde masalah, tp kena rajin track barang dkt mna. Kalo dlm seminggu tak dpt lg kena call AKULAKU. Sbb sy dulu pun mcm tu, brg tak sampai lg tp tertekan butang terima, tp AKULAKU kata takpe. Brg sy pun sampai dlm masa seminggu.

      Padam
  37. Balasan
    1. bkn...ansuran thorugh AKULAKU, tanpa guna bank & credit card.

      Padam
  38. Saya ada sedikit kekeliruan berkaitan installment.

    i - saya dah register & dapat had kredit
    ii - saya nak bertanya tentang repayment monthly installment, sebab di dalam apps AKULAKU tiada dinyatakan ke akaun mana kita harus bayar monthly installment.

    Boleh Cik / Puan Raihana membantu memberikan penjelasan?

    Regards,
    Mohamad Shukri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam acc encik ada button 'pembayaran'. waktu nak bayar nanti dia akn direct ke page yg encik ada pilihan utk buat payment. Boleh pay by credit card, acc paypal, or mana2 acc online banking eg. maybank, cimb, rhb etc. Byk method pembayaran AKULAKU ni.

      Padam
    2. nie buat pembayaran pakai online eahh?? mean mybank2u tuu kee??

      Padam
    3. any online bankin yg ade. maybank2u ke, cimbclicks ke, rhb ke, credit card ke, tak silap byk option ada, boleh pilih.

      Padam
  39. salam. nak tanya, AKULAKU ni ada cross check ke dengan Bank Negara untuk rekod credit? kalau saya dah ada blacklist loan belajar dan ada tunggakan bayar kad kredit adakah itu akan kesan dengan permohonan credit saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya dorang takde link dgn BNM, sbb bkn pinjaman/installment dgn bank. Bole cuba apply dulu.

      Padam
  40. Memang akulaku ni boleh dipercayai ka sis? Saya sebelum ni familiar dgn guna aeoncredit. Bila beli varang secara ansuran yg online ni rasa was2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terpulang kepada individu. mcm sy barang dpt dgn baik dan dah settle installment dgn akulaku :)

      Padam
  41. hai raihana... nk tye,,, lps tulis nme and authorize linked in and fb... lpstu kne upload gmba ic n gmba tgh pegang ic... lpastu kne buat ape ye ? sbb sya stop kt step tuu...

    lepas2 buat suma yg dy suruh... dapat kredit berapa ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry ya sbb sy dah tak berapa igt step nak apply installment tu. kalo dah submit application then tunggu pengesahan dr akulaku je. nanti dorang akan call utk verify. kena upload slip gaji juga kalo tak silap.

      kredit rasanya dorang akan bg ikut gaji bersih kita.

      Padam
    2. ohhh macam tuu ke sis... thanx sis for the info :)

      Padam
  42. hi sis, nk tanya skit boleh? huhu .... kalau pekerja part time gaji akan dapat 2 kali sebulan. so camne nk upload tu? rasa approved x kalau saya upload gaji yg 2minggu aja¬ rasa2 diaorg approved x huhu mekaseh tlg jwb

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalo dpt pay slip sebulan dr majikan lg bagus. kalo rasa agak susah awk cuba upload 2x. Tapi takut dorang akn consider credit yg akan dpt utk gaji 2 minggu tu je.

      Padam
  43. Hi , sis nak tanya , akulaku ni boleh buat penghantaran seluruh malaysia ke ?sebab saya ade terbaca komen yg kata cuma support kt sabah n sarawak je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ehh, takde lah. mgkin merchandiser tu sja yg support postage sabah sarawak. saya dok selangor brg alhamdulillah smp. Mungkin lain merchandiser lain postage rules. Boleh check dgn akulaku/merchandiser tu dulu.

      Padam
  44. Salam sis .contoh kita buat pembayaran ansuran dan tarikh kita perlu bayar dh dekat , adakah kita yg perlu bayar online or dorang yg akan potong dr akaun bank kita ? Kalau kita yg perlu bayar online adakah dorang akan bagi 1 no.akaun khas untuk kita bayar (hanya utk kita) .

    BalasPadam
    Balasan
    1. dorg takde details bank acc kite. dorang akan keep calling kalo dah overdue dari tarikh pembayaran, and akn ada interest ya kalo byr lmbt. byr online yg dah link direct ke acc bank, bkn manual kite transfer.

      Padam
  45. Salam sis .. kalau keje baru 2 bulan dah boleh apply ke? .. and kalau sy ambil barang secara ansurans , sy terikat dengan bank or aeon credit?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pasti sbb rasanya dorang minta payslip 3 months. tp rasanya takde mslh kalo ade 2 months payslip. dorang takde terikat dgn mana2 bank. ni antara kite dgn akulaku.

      Padam
  46. Assalammuaikum. Mcm mana dgn warranty dari akulaku. Nak amek brg. Tp warranty mcm tak ada nyata kan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm sy warranty dr manufacturer. mcm beli phone huawei, ada warranty dr huawei. utk brg lain sy tak pasti. biasa akan mention warranty.

      Padam
  47. Assalamualaikum raihana... awk beli barang apa?? sy bru nak cuba2 beli dri akulaku ni.. Huhuhu..
    ingt nk beli phone.. mmg boleh dipercayai ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...sy pun beli phone huawei. alhamdulillah, yg sy beli tu boleh dipercayai. lepas buat DP, barang smp dlm 3-4hri. Sy dah settle installment setahun pun :)

      Padam
  48. saya nak tanya, berapa lama ye diorg process order? sbb saya dah buat downpayment sehari pun masih belum ada update pengesahan order? takut jgak ni. kalau ade masalah dengan order adakah diorg akan refund?

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa lepas dah buat downpayment dlm sehari dua dorang dah process. kalo masih belum process boleh call akulaku terus. utk refund tu sy tak pasti.

      Padam
  49. Asalamualaikum hai, kalau beli barang kat lazada secara ansuran, dapat barang dulu ke atau bayar smpai habis, baru dpat brang?

    BalasPadam
  50. ansuran lazada tak sama mcm akulaku. tak silap ansuran lazada kena secure dgn credit card. biasanya brg akan smp dlu, and payment pun mungkin dr credit card jgk.

    BalasPadam
  51. Assalamualaikum sis. Nak tanya, sis guna under siapa ya masa beli phone? Sebab sis dapat yang trusted punya. Kalau tak keberatan boleh share nama kedai or akaun yang sis purchase barang tak? :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nama seller Wonderland Telecommunication Trading dr Penang. Tak sure kalau nak purchase ada show nama seller ke tak.

      Padam
  52. hi sis nak tnya , sy ad buat pmbelian tp xley smpi payment sbb data connection truk , then refresh nk baya xblh dia tulis menunggu pembayaran , tau x cmnr nk truskan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg ni takde masalah, awk boleh check status dkt situ and mesti akan ada option untuk proceed payment.

      Padam
    2. kalau dia tulis status menunggu penghantaran , brp lama agak2 kita nk tggu proses dia ? as pgalaman sis beli ?

      Padam
    3. biasa tak lama. kurang dr seminggu macam tu. ikut merchandiser jugak. kalo lama sgt awk bole call AKULAKU utk tanya.

      Padam
  53. Sis nk tya,nape xleh submit gmbr ic ni..pening

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy tak berapa pasti. mungkin AKULAKU ada masalah system. cuba refresh balik.

      Padam
  54. hi cik raihana
    saya dah apply akulaku da ...da berjaya untuk dptkan credit dah diluluskan
    tetapi credit yg diluluskan hanya rm800 cik

    saya nak tanya disini
    barang yang saya berminat untuk beli berharga rm 1933 in full price
    dan anggaran dalam 500 lebih downpayment nye....
    rm210 dibayar bulanan gitu
    rasa rasanya dapat tak saya dapat buat tempahan dengan barang yang saya berminat untuk membeli??

    cik raihana dulu apply brape credit yang diluluskan??

    saya agak confused sedikit dengan limit credit yang diberi

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok mengenai kredit tu, kalau kredit diluluskan 800, means boleh beli barang total nilai tak lebih RM800. itu had maksimum setahu saya. dulu credit yg sy dapat dlm 2400, dan saya beli phone dari AKULAKU kurang dari kredit tu.

      Padam
  55. satu lagi saya nak tanya cik

    tentang downpayment
    downpayment ni maksud nya ini ok contohlah 500rm downpayment
    jadi amount berikut perlu dibayar pada tempahan dibuat pertama kali

    maksud saya downpayment ni macam dibayar deposit dlu la eh baru bayar bulanan dengan amount monthly yang ditetapkan?? gitu eh?

    kalau istilah yang bayar bulanan ni saya da dpt tahu serba sedikit
    tapi yang downpayment saya cuma nak kepastian je tentang pemahaman nye..... haha

    sorry la ye cik kalau soalan ada kebudak-budakan sedikit first time dgn akulaku ni

    harap bantuan dari cik

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes, downpayment ni kira deposit utk kita beli barang. contoh beli barang downpayment RM500, bulanan yg ditetapkan RM200, bulanan tu akan dikenakan pada bulan seterusnya. sy galakkan beli barang awl bulan, sbb kalo beli brg hujung bln, dah kena bayar downpayment, then awl bln depan dah kena byr duit bulanan tu. tempoh tu dkt dan agak rugi.

      Padam
  56. X perlu kredit card tapi still perlukan slip gaji 2k keatas ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hmm...yg ni sy tak pasti ada had kelayakan gaji atau tak. boleh cuba apply dgn AKULAKU.

      Padam
  57. Cik raihana akulaku ni takda ke yg bole contact seller maksud saya yg ble sesi q&a untuk produk yg kita minat ni di site tu.....

    Sbb macam rasa insecure pulak sebab selalu brli barang online kena tnya dlu mcm mana specs nye ka ape bru la apa org kata mcm rasa memuaskan la sikit bila membeli ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy tak pasti ada chat function ke tak dlm apps ni sebelum beli. rasanya takde. tp kalo ada contact seller boleh je contact seller direct before purchase. biasa spec sume dah ada mention dkt dlm tu.

      Padam
  58. Halo,
    Jithin Subha Syarikat pinjaman kembali ke sini dan kini memberi pinjaman. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah ia ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji?
    Kami berada di sini untuk memberikan kesulitan kewangan anda, kami meminjam dana kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar hutang, dan melabur dalam perniagaan dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Pinjaman kami berbeza dari $ 5000 dolar hingga $ 50, 000,000.00, dolar juga meminjamkan kami dalam euro dan mana-mana mata wang lain pilihan anda.

    Hantar kami melalui e-mel sekarang; (jithinloan@gmail.com) untuk memohon.

    BalasPadam
  59. nak tnya..contoh harga barang RM1300 untuk installment 6 bulan kna byr downpayment RM400..So 1300-400=900 kan..so kita kna byr rm900 tu slama 6 bulan..tu je kan..xde cas lain kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. harga yg dibeli cara lumpsum, bkn installment, harga dia berbeza, sikit mahal mungkin sebab interest. kena tgk plan installment bulanan, berapa dia cas, bkn pada apa harga yg dijual dan tolak downpayment.

      Padam
  60. Hye... Semasa terima brg ada resit atau perjanjian????

    BalasPadam
  61. hi...no agreement. resit dari seller saja, bkn dr akulaku.

    BalasPadam
  62. Selamat seharian

    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa CHERYL LOAN FIRM sekarang menawarkan pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk masing-masing organisasi dan koperasi yang sangat membutuhkan pembiayaan untuk meningkatkan kebutuhan bisnis atau keuangan dengan tingkat bunga rendah sebesar 1,5%. Untuk semua bentuk pinjaman keuangan, ini wajar, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman minimum kami adalah antara $ 7,000.00 dan $ 4,00.00 dengan jumlah maksimum $ 40,000.00 dan dengan jangka waktu minimum 1 tahun, dan periode maksimum dari 10 tahun yang disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kita bisa mengarahkan Anda ke bank yang akan segera ditransfer. Anda dan dengan tingkat bunga 1,5%, maka mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan kemajuan Anda untuk diproses lebih lanjut. hubungi kami dengan informasi di bawah ini.
    (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM)
    Kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :(: :::: :::: :::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    Rp

    hubungi kami sekarang

    BalasPadam
  63. Salam cik. Nk tnya. Kenapa permohonan sy ditolak ea? Sy follow je apa dia mintak tp kene reject. Dua kali cuba still kene reject. Tak sure slh tang mana sbb dia tak nyatakan plak. 😭 cik tahu tak kenapa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf kalo kena reject ni sy tak boleh nak jawab. mungkin ada masalah dokumen yg dorang request tak lengkap. Bole call je customer service AKULAKU untuk bertanya.

      Padam
  64. Halo, saya bernama MARRIAN RICHARD. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk membagikan kesaksian saya dan mengingatkan semua pengambil pinjaman dengan sangat hati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena putus asa, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman daring. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat kuat bernama MOTHER CHERYL. yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar $ 100.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga hanya 1,5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan dikirimkan langsung ke akun saya tanpa penundaan. Oleh karena itu saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, hubungi dia melalui emailnya: Cheril.martinsloanfirm@gmail.com.
    Anda juga bisa menghubungi saya di email saya: Marrianrich1234@gmail.com.
    Sekarang, yang harus saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke akun bulanannya....

    BalasPadam
  65. Halo, saya bernama MARRIAN RICHARD. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk membagikan kesaksian saya dan mengingatkan semua pengambil pinjaman dengan sangat hati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena putus asa, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman daring. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat kuat bernama MOTHER CHERYL. yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar $ 100.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga hanya 1,5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan dikirimkan langsung ke akun saya tanpa penundaan. Oleh karena itu saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, hubungi dia melalui emailnya: Cheril.martinsloanfirm@gmail.com.
    Anda juga bisa menghubungi saya di email saya: Marrianrich1234@gmail.com.
    Sekarang, yang harus saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke akun bulanannya....

    BalasPadam
  66. Salam, nk tnya..nak buat installment tu..diorang tak cek kan kite ade blacklist kt CCRIS atau CTOS?sbb kite byr sendiri online transfer? sbb tu prob sy skang nk beli brg ansuran tk lps huhuhu...sedih...br je install apps ni...down for maintenance pulak apps nye

    BalasPadam
    Balasan
    1. setahu sy xde masalah. dorang just request doc tu utk dorg pny own record and bape byk kita layak dpt credit.

      Padam
  67. Salam... saya nak bertanya jika student boleh apply utk installment plan ni? Bolehkan saya menggantikan Payment slip kepada surat perakuan pendapatan jika saya masih belum bekerja dan tidak mempunyai Payment slip? Is it possible?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy tak pasti, tapi ada commentator ckp boleh, asalkan ada surat mengatakan awk ni pelajar. mungkit ada tahap limit credit yg akan dibagi oleh akulaku. better understanding boleh call akulaku terus ya.

      Padam
  68. hi cik raihana saye nak tanya ni pernah tak cik alami bila beli barang tu kat akulaku dah order semua da bayar tetapi da berhari da lepas tapi shipment details dan tracking details tu belum di update lagi

    dlm kes saya pula saye order pada 4 hb bulan ni tapi smpai skrang shipment details nya belum pun diupdate lagi mcm takde progress je

    brg yang saye order tu bukannye murah jadi agak merisaukan la//.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy pernah berurusan sekali je. brg sy beli xde masalah. dlm masa seminggu dah sampai. boleh call AKULAKU terus untuk tanya update.

      Padam
  69. hi , sy nak tanya klu credit limit kita rm800 maksudnya kita tak boleh beli barang yg lebih rm800 ke ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi, boleh beli, tp downpayment tinggi sket. tp dekat akulaku dah tulis siap berapa downpayment kena bayar and monthly installment kena commit everymonth.

      Padam
  70. hello, downpayment kena byr dekat mane eh? blh bayar mcm cara bayar lazada dekat seven eleven x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hello, downpayment boleh bayar dkt akulaku sendiri. semua boleh bayar online transfer.

      Padam
  71. Assalamuaalaikum..
    nak tanya mmg kena ambik photo bersama ic ker?
    rasa mcm tak ok plak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...ya betul...nak tunjuk yg kita adalah owner kepada IC

      Padam
  72. OK. Terima kasih atas info..ada effect permohanan ker klu kita ada blacklist nama ker criss ker

    BalasPadam
    Balasan
    1. setahu sy takde sbb dorang takde terikat dgn mana2 bank.

      Padam
  73. Salam...Ap syarat yg di perlu dn Semua org boleh mohon ke ansuran ni?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam...rasanya takde specific syarat....utk installment dorang hanya perlukan payment slip utk 3bln.

      Padam
  74. Assalamualaikum .. cik raihana .. nak tanya memang boleh dipercayai ye AKULAKU ni .. downpayment kita bayar sendiri boleh kan melalui transfer ke acc nya sebab kalau tolak dari bank takut jadi macam sumber lain tolak lebih atas alasan yg tidak munasabah .. mohon pencerahan and credit semasa register tu memang khas untuk kita buat pembelian ye? ..Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam encik....alhamdulillah saya dah 2x beli barang dgn laku and boleh percaya. skg sy tgh buat installment phone juga. utk downpayment mmg guna reg acc akan tolak, mcm kita login acc mcm biasa. kena double check bayaran sebelum confirm sbb dorang takkan tolak lebih dr apa yg dah dinyatakan. credit tu dpt kupon. kalo nak purchase brg dkt akulaku boleh pakai kupon tu.

      Padam
  75. Salam nak tanya sy kurang faham tentang credit tu.... Maksud kalau sy nak beli brg duit muka mmg kena byr sendiri ataw menggunakkam credit yg kita apply ke. Lepas tu bru kita byr bulan2....

    BalasPadam
    Balasan
    1. downpayment kena byr cash. credit tu hanya utk installment saja. downpayment jd lg tinggi kalo harga brg yg kita nak beli lg tinggi dari credit yg kita dpt.

      Padam
  76. Hi cik rihanna.. Mcm mna kita nk call akulaku sedangkan x pernh dpt call pihak ni??utk dduk di johor post cepat ke lambat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh check no dorang dekat website. biasa saya call takde masalah. postage bergantung kepada courier company. kena rajin check dgn courier/vendor yg post barang tu.

      Padam
  77. saya nak tanya harga sebenar adalah harga ansuran+harga depositkan?? atau harga deposit tu sudah termasuk harga sebenar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yaaa...harga sebenar adalah harga deposit + total harga ansuran. kalo ikutkan memang beza harga tu dr harga asal yg dorang offer (cuba tengok iklan harga asal). ansuran lebih mahal dr beli barang secara lumpsum.

      Padam
  78. Assalam... akulaku, loan ansuran menggunakan aeon ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam....setahu saya akulaku tak terikat dengan mana2 credit card. so customer hanya terikat installment dgn pihak akulaku saja.

      Padam
  79. Hai cik raihana.. cuma nak tnya kalau kita gaji 850 ja.. adkah kr3dit kad kita pon hnya dpat 850 shja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hii...ye kemungkinan credit akan dpt byk tu juga.

      Padam
  80. boleh tau cik raihana beli phone dgn seller mana?

    BalasPadam
  81. saya beli dgn Wonderland Telecommunication (penang) & latest one kedai dkt plaza low yat lupa nama dia. kalo dah beli dorang ada bg invoice.

    BalasPadam
  82. Salam. Thks sbb kongsi. Sy dah dftr dan dah dpt kredit. Tq raihana. Mudah je ni nk paham. Jika kredit kita 800,kita blh beli lebih dr tu, nk beli tv rm1400 pun blh, tp byr dwnpyment lebih la sikit. Klik beli, diorg ada paparkan harganya. Kan senang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. yessss.....betul tu...kalo harga barang lagi mahal dari kredit kita means downpayment kena bayar lebih sikit je. tu sume AKULAKU dah set bayaran dia. Boleh guna voucher nak jimat sikit downpayment. huhu. harap bermanfaat :)

      Padam
  83. Kami adalah organisasi perundangan yang diwujudkan untuk membantu Orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan.

    Jadi jika anda atau anda berada dalam masalah kewangan dalam kegawatan kewangan, dan anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau telah meminjam lebih banyak Masalah dari tempatan bank, hubungi kami hari ini melalui E-mel: di catherinewilliamloancompany@gmail.com

    E-mel: catherinewilliamloancompany@gmail.com


    Permohonan pinjaman termasuk:

    Nama: _________
    Alamat: _________
    Negara: _________
    Kedengaran: _________
    Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: __________
    Pupuse _________
    tempoh pinjaman __________
    Pendapatan bulanan: _________
    Telefon: _________

    Sila hubungi kami melalui e-mel

    E-mel kepada kami: catherinewilliamloancompany@gmail.com

    BalasPadam
  84. Lau tersalah guna yg voucher tu nk dptkn blik boleh ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalo da success pakai tak boleh dpt balik voucher ni.

      Padam
  85. Instlalment ni byk interest x??? Ke total monthly installment tu sm je dgn amaun brg tu klu kita beli cash je?

    BalasPadam
    Balasan
    1. interest mmg ada. sy tak tau banyak ke tak. tp ramai yg cakap interest tak setinggi aeon credit card.

      Padam
  86. good info.. baru tahu ada apps ni & kemudahan mcm ni.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2. moga bermanfaat pd sapa yg memerlukan :)

      Padam
  87. mcm mane nk check background or contact penjual?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah purchase baru details seller keluar dlm invoice.

      Padam
  88. Mcm.mne ya nk dpt had Credit? Sbb kne ad Credit.dlm.tu baru blh beli brg hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena apply dgn akulaku utk buat installment guna credit tu. ade dkt dlm apps utk apply. process nak dpt approval dlm 3-4hri. nnt dorang akan request doc ic & slip gaji.

      Padam
  89. salam. nk tnye. tarikh bayar bulan stiap 7hb kn? kalo byar lewat sbb gaji float 2hari waktu bekerja brape kene byar ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye tak silap mmg 7hb every month. kalo lambat akan ada interest. tak silap rm1/sehari kalo lambat.

      Padam
  90. Berapa faedahnya kalau ansuran

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti, encik boleh tgk total kiraan dalam apps AKULAKU. Harga asal dan harga ansuran ada berbeza di situ.

      Padam
  91. X bahaya ke bgi no ic?

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa Allah takde pape. Boleh cross IC tu.

      Padam
  92. salam.. bayaran balik bulan2 akan ditolak mcm autodebit ke? sbb try nak bayar guna apps akulaku x dpat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bayaran blk kita kena buat sendiri melalui apps, bkn autodebit. kalo ada masalah boleh call AKULAKU terus.

      Padam
  93. Hai, kalau tak upload document mcm ic and payment slip masih boleh purchase brg dari AKULAKU tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi, tak boleh. itu adalah syarat akulaku kalo nak buat installment. kalo nak purchase tanpa installment tak perlukan docs mcm ni.

      Padam
  94. Saya nak cari besikal eletrik tak ade

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak sume barang available dekat AKULAKU. Kena survey dulu baru boleh decide utk beli.

      Padam
    2. byk barang tak dijual dlm AKULAKU. Kekuranggan AKULAKU range of product agak kurang, melainkan popular items.

      Padam
    3. installment mmg ada interest. harga installment dia dah kira siap interest. Boleh kira sendiri harga installment bulanan dgn harga beli terus.

      Padam
    4. brang2 dkt akulaku mmg tak berapa byk. mostly electronic items saja.

      Padam
  95. Hye...nak tnya utk pmbelian kali kedua dya ada call balik tak utk confirmation...sbb takut trlepas jer.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pembelian installment kali ke2 tak perlu. Boleh terus purchase and buat downpayment.

      Padam
  96. Hye...pembelian kali kedua akan di call ke utk confirmation

    BalasPadam
  97. Maaf bertanya ,kalau slip gaji ,dia nak berapa bulan ya?

    BalasPadam
  98. Nak tanya ,Slip gaji dia minta berapa bulan ya?

    BalasPadam
  99. Hi, installment ada interest tak?

    BalasPadam