HMD !

By Raihana - Isnin, Mei 09, 2011


Happy mothers day to all mummy in this world.
Especially for my lovely mum, Pn. Rosmah !

Bukan sesuatu yang membanggakan bila dapat menyambut hari ibu pada tarikh tertentu,
tetapi ibu2 tentu bangga bila anak2nya menyambut pada setiap masa,
dan bukan dengan sambutan,
tapi cukup sekadar kasih sayang.

It is personal perception for ppl in celebrating whatever event or celebration,
but for me, i think it is enough for us in showing how care we concern about ppl we loved.

Nowadays most rumours spreading, Mother's Day is should not been celebrate because of the history that related too depart from Islam.

It yours perception, and it is history. if we do not think this history may affect to our life, just do whatever you like.

"Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sbg perayaan atau musim bunga orang2 Greece, sbg penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang2 England merayakan hari yg mereka namakan sbg "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dlm bulan Februari atau Mac.
Dalam tempoh tersebut, sebahagian orang2 Kristia akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yg mereka anggap sbg Tuhan. Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yg fakir dan miskin, akan bekerja sbg pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dlm tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan utk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung utk bertemu dgn ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dgn Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.
Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sbg penghormatan kpd Mother Church. Mother Church dianggap sbg kuasa spiritual yg agung memberi manusia kehidupan dan memulihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, eprayaan Mothering Sunday telah diadun dgn upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dgn penghormatan mereka terhadap gereja.
Di US, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan tela menulis puisi "The Battle Hymn of The Republic" (TBHOTR) TBHOTR telah dijadikan lagu patriotik yg popular di kalangan warga US. Ungkapan "hellelujah" dalam bait2 lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dlm mencaturkan politik dunia.
Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen utk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother;s Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.
Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis kpd menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli polotik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut hampir keseluruhan wilayah US. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytharkan Hari Ibusebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahaian besar negara2 di dunia menyambutnya pada hari berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, turki, Australia dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei."




I You MAK,
and all mothers out there !

p/s; for those who lost their loves one, plss pray for them. You can sharing the love with others you think u can do so. Ppl will let you.

  • Share:

You Might Also Like

0 ulasan